torsdag, maj 17, 2007

Tobias franska veckor

Snart börjar de franska veckorna här i vårt hem. Jag inledde dem så smått genom att tycka att Frankrikes bidrag i Eurovision var bra (på riktigt!) men på lördag drar spektaklet igång på riktigt. Det har jag bestämt! Anledningen till att det ska hållas franska veckor är att vi ska ut och resa i början av juli, jag och min käresta.
Var ska ni åka? frågar ni.
Till Frankrike (Paris närmare bestämt) svarar jag högst oväntat.

Inför varje längre resa bör man förbereda sig noggrant, man bör framförallt undersöka vad landet i fråga har att erbjuda i musik- och litteraturväg och sedan lyssna och läsa omåttligt mycket tiden innan resan. För att få in den rätta känslan liksom. Således kommer franska storheter såsom Serge Gainsbourg, Francoise Hardy, France Gall, Brigitte Bardot och Edith Piaf tralla och lalla sig hesa inifrån min stereo under framförallt juni månad. Om någon av dem tröttnar kan det hända att Phoenix, Charlotte Gainsbourg eller någon annan uppkomling får en chans att visa vad de kan. Jag planerar även att långsamt avnjuta Marcel Prousts "På spaning efter den tid som flytt"-svit. NÄÄ, FY SKÄMS! Nu ljuger jag! Madeleinekake-böckerna är säkert fin läsning på alla vis men de känns inte klockrena att plöja på en månad. Ge mig något år så kanske! Istället blir det nog Hemingways "En fest för livet" som jag kommer att läsa. Den är självbiografisk och handlar om den gode Ernests förehavanden i den franska huvudstaden på 20-talet. Låter fint det! Tar gärna emot tips på andra bra böcker som utspelar sig i Paris!

En annan rolig sak som man kan ägna sig åt inför en resa är att lära sig språket flytande. Detta kan dock av vissa anses som väl pretetiöst. Inför vår Paris-resa satsar jag stenhårt på att lära mig ordet "Pardon" perfekt. Om jag väljer att öppna min lilla svenska mun BARA då jag är i behov av att be någon om ursäkt kanske vissa fransmän tror, att jag är en infödd fransos och behandlar mig som en sådan. Jag vill att de aldrig någonsin ska få veta att jag endast är på besök. När jag återvänder hem kommer jag att berätta om detta mitt lilla spratt och alla kommer sedan att minnas mig som han-som-tutade-i-fransmännen-en-massa-dumheter. OH LA LA, vad härligt!!
Äsch, nu fabulerar jag igen! Jag bör nog lämna datorn innan det hela går helt över styr!

Inga kommentarer: