tisdag, maj 29, 2007

3 i min ipod

Taken by trees - Lost and found
När Victoria Bergsman lämnade The Concretes blev jag besviken. The Concretes skulle aldrig bli sig likt utan Bergsmans röst, tänkte jag. Jag fick delvis rätt. Lisa Millberg som har tagit över vid mikrofonen, gör sitt yttersta för att låta exakt som Bergsman, men lyckas bara till hälften. Det hela låter lite tillgjort. The Concretes gör fortfarande fin pop men man sticker inte ut på samma vis utan Bergsman. Vad blev det då av Bergsman? Jo, hon började spela in låtar på egen hand under namnet "Taken by Trees". I juni kommer ett album och från detta är "Lost and found" hämtad. Denna lilla melodi låter onekligen väldigt mycket "The Concretes", vilket inte stör mig det minsta!

Nicolas Markelberge - So Young
Nicolas Makelberge är en svensk grupp, inte en tysk gubbe. De gör väldigt snygg syntmusik som det svänger om. Ibland tror man att det är 1985 när man lyssnar på dem. Detta år var jag endast 4 år gammal. Vid två tillfällen har jag kommit på mig själv med att suga på tummen då jag har haft NM i lurarna. Kanske har jag problem! NM:s skiva finns att köpa på www.ricorico.se för endast 100 riksdaler. Bra va!?


Virginia Astley - A summer long since passed

Den här låten ska jag spela under alla fina sommardagar som juni, juli och augusti förhoppningvis ämnar bjussa på. Nu har jag köpt Astleys skiva från 1983 för dyra pengar så nu får tusan sommaren komma och knacka på snart. Det slår mig att jag har blivit en sucker för instrumentalmusik under den senaste tiden. Är detta ett tecken på musikalisk mognad eller har jag plötsligt blivit för lat för att tolka poplyrik?

Inga kommentarer: