lördag, maj 12, 2007

En leende Tobias rapporterar

Jag ville ha lite kul så här på lördagen, ville skratta lite. Vad skulle jag hitta på? Jag funderade och funderade. Skulle jag klä mig i lustiga kläder, skrida fram och tillbaka i lägenheten iförd någon gammal avlagd overall eller dyl. Nä, grannarna kunde få se mig och börja undra!
Skulle jag kanske fara in till centrum och titta på roliga grimaser. Gbg-varvet går ju av stapeln idag och utmattade människor kan se ganska lustiga ut ibland. De kanske kunde få mig att le. Nä, det kändes inte heller klockrent. Det var nämligen den lata Tobias som hade kommandot idag.
Så fick jag plötsligt syn på lösningen på mitt problem. Den stod här och glänste i bokhyllan "Brev till samhället av Erik Eriksson". En av de roligaste böcker jag någonsin har hållit i min hand.

Eriksson har skickat galna brev till olika myndigheter och företag. I boken publicerar han dessa brev samt myndigheternas/företagens svarsbrev. Eftersom personerna som svarar på breven inte kan vara säkra på att Eriksson skämtar svarar de alltid ytterst seriöst. Det hela är extremt kul!

Så här kan ett brev skrivit av Eriksson se ut:

"Jag heter Erik Eriksson och jag har många tama djur som gillar att vara på scen. Den 4 januari kommer jag till er teater för att uppträda med mina djur. Djuren och jag kommer att röra oss till musik på scen. Jag kommer även att läsa upp olika dikter som handlar om mina djur. Jag kommer att stanna 3-4 dagar. Jag och djuren kommer att ha med eget foder, men vi behöver utrymme att sova på." osv.

En recensent lär ha beskrivit boken som "Hassan i bokform". En ganska bra beskrivning. Jag anser dock att Erikssons brev är bra mycket roligare än de där radiobusringningarna

Nu har jag skrattat mig utmattad. Undrar just om jag har några "HI HI" eller "HO HO" kvar till kvällens Schlagers eller om jag bara kommer att bli deprimerad av att se den där tävlingen.

Inga kommentarer: