lördag, maj 05, 2007

3 i min Ipod

Loney, Dear - I am John

Det här måste vara den ultimata vårlåten. Den börjar lite trevande men ökar i intensitet och slutar i ett sprudlande inferno av glad och svängig pop. Såg Loney, Dear som förband till Malcolm Middleton på Pustervik förra helgen. Hade inga direkta förväntningar. Visste att bandet kom från min födelseort (läs: Jönköping) och egentligen ingenting mer. Blev extremt positivt överraskad. Deras spelning var strålande och överträffade huvudnumret för kvällen med hästlängder.


Bob Marley - Kaya

Jag har aldrig riktigt förstått storheten med Bob Marley. I mångt och mycket beror såklart detta på att jag inte är någon större anhängare av reggae överhuvudtaget. Men jag upplever att det finns många artister inom genren som har så mycket mer att bjuda på en den store ikonen Bob. Men....så fick jag låna några skivor av en reggae-älskande kompis med en tidiga Bob Marley-låtar. Genast blev jag såld. Vilken känsla det fanns i dessa låtar. Ljudet var helt värdelöst men det gjorde absolut ingenting. Jag fastnade framför allt för Kaya från Marleys debutalbum som kom 1969. Passa er dock för den nyversion som Marley spelade in när han hade vuxit sig stor kommersiellt och hade större studioresurser. Denna version är nämligen extremt tråkig och saknar helt originalets känsla.


Frida Hyvönen - New Messiah

Jag har varit sen med att undersöka Frida Hyvönens musik på djupet, alltför sen. Jag har hört hennes låtar på radio och gillat dem stark men det har liksom aldrig blivit av att jag har köpt skivorna. För några veckor sedan gjorde jag dock slag i saken och inhandlade dem. Till min stora glädje var skivorna ännu bättre än vad jag hade föreställt mig och hoppats på. Kan rekommendera i stort sett alla låtar på Hyvönens två album men New Messiah spisas allra mest hemma hos mig just nu. AMEN

Inga kommentarer: