fredag, maj 11, 2007

Om en insekt på bio

För några dagar sedan var jag och såg Spiderman III på bio. Jag brukar vara lite kritisk emot superhjältefilmer, de brukar kunna bli ganska tråkiga och smått fåniga tycker jag. De tidigare Spiderman-filmerna har dock bjudit på actionsekvenser av högsta klass samt varit alldeles lagom humoristiska. Därför hade jag ganska höga förväntningar då jag begav mig mot en av stadens biografer för att ta mig en titt på den tredje filmen om den rödblå hjälparen. Blev jag besviken?? Sannerligen inte!! Filmen var faktiskt bättre än de två föregående. Actionscenerna är fantastiska och vi bjuds på hela tre stycken skurkar. Bara en sån sak! Filmen kretsar mycket kring Peter Parkers (för den oinvigde bör jag kanske berätta att detta är Spiderman, fast utan dräkt då om ni förstår)problem med sig själv. Han drabbas av storhetsvansinne och hämndbegär. Från rymden kommer en dag något slags svart klegg och klistrar sig fast på hans dräkt. Detta klegg får symbolisera det mörka i hans inre. Han är plötsligt inte den snälle och charmigt töntige Peter Parker längre, utan blir egoistisk och känslokall. Detta skapar ju såklart många problem. Bland annat börjar förhållandet med hans älskade M.J att knaka betänkligt i fogarna. Filmen har allt som en actionfilm bör ha och skådespelarinsatserna är överlag bra. Tobey Maguire är klockren i huvudrollen. Det ska sägas att han spelar över emellanåt men det tycker jag hör till i en sådan här film.

Nu måste jag fortsätta att sy på min dräkt, jag har nämligen tänkt lite och tror att jag skulle fungera utmärkt som superhjälte. Liksom Peter Parker och Clark Kent är jag ju ganska töntig till vardags. Kanske skulle jag kunna blomma ut i en tajt sittande dräkt. Dräkten som jag skapar är gul med lite röda inslag. Ikväll ger jag mig ut och spanar för första gången. Kan hända provhoppar jag lite mellan tak och slår någon tjusig kullerbytta också för att skaffa mig ett rykte som stilfull superhjälte. Criminals! Beware! Ska sägas att jag än så länge har lyckats undvika allt vad rymdklegg heter, så frukta mig inte. Jag är god. Om ni ser mig, vinka gärna eller kom fram och hälsa. Jag svarar på tilltal! Kanske har jag någon fyndig one-liner på lager också!

Inga kommentarer: