söndag, maj 13, 2007

3 i min Ipod

Björns vänner - Ser jag ut att må bra
Den här covern på Smokey Robinsons "Tracks of my tears" har några år på nacken och jag tror inte ens att Björns vänner existerar längre. Hur som helst är den väldigt charmig! Första gången jag hörde originalet var då jag för första gången såg Oliver stones Plutonen. Jag var väl sisådär 15 år och totalt uppslukad av filmen. När de hårt pressade amerikanska soldaterna festade till det, tog sig en joint och skrålade med i "Tracks of my tears" ville jag också vara där. Jag ville också dra i mig tjock rök och bli vimsig i skallen. Drogromantik på högsta nivå! Kanske tur att det inte direkt kryllade av dealers på den lilla orten där jag växte upp.

Another sunny day - You should be mudered
Another sunny day alias Harvey Williams gjorde en hel drös med trallvänliga popsånger i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet. Den här låten låter extremt mycket The Smiths och spelas för att lyfta mig de morgnar då jag inte är riktigt i toppform. Det funkar nästan alltid! Ska sägas att det är musiken och inte texten som får igång mig. Texten är nämligen något läskig. Höll det månne på att slå över för käre herr Williams då han skrev den, mordisk som få är han i alla fall. Vill ni också mörda de människor som ni går och stör er lite så där till mans på? Kontakta mig i så fall, jag kan bli länken mellan er och en skicklig psykiater!

Fågelsång i Sverige - Ärtsångare etc.
För ungefär en månad sedan fyllde jag år. Av mina kära föräldrar fick jag då en skiva med fågelpip (fågelsång) på. Sedan dess spetsar jag öronen lite extra var gång som jag lämnar lägenheten. Var det där en koltrast? Och var det där verkligen en Bofink? Idag när jag och H var ute och gick en runda i skogen hörde jag bland annat en Ärtsångare och en Grönsångare. Nu kan jag känna igen ungefär tio fåglar på sången. Ynkligt för en 26-åring kan tyckas men alltid en början. Jag ber er dock hålla tyst om denna min lilla fågelfäbless till högstadieeleverna som jag arbetar med. De tror nämligen fortfarande att jag är en cool kille!

Inga kommentarer: