torsdag, januari 18, 2007

Världens bästa låt bara till dig

Nä, det var väl att ta i. Jag ville bara vara lite fyndig och använda en textrad ur låten jag ska tala om som rubrik. Jag förstår att många av er fnissar blygt nu och tänker att "Gud så fiffig den gossen är, nu vill jag bara tänka på hans fiffighet de närmsta timmarna och inte alls läsa något blogginlägg om någon banal poplåt." Ni som har dessa tankar får dispens att lämna datorn nu och sätta er mer bekvämt tillrätta så att ni på bästa tänkbara vis kan fundera över mitt snille.

För er andra ska jag nu berätta om en liten melodi som just nu spelas om och om igen i min lilla lägenheten. Katten har börjat jama klagande nu, men jag kan inte sluta lyssna, mitt pekfinger trycker maniskt på repeat-knappen gång på gång på gång på gång på..........................................

Kom till sak!
Ok då!

Låten heter "Åh Karolin" och spelar gör "The Honeydrips" (alias Mikael Carlsson) här från den fina staden Göteborg. Jag vet inte jättemycket om Mikael och jag tror inte att jag tänker prata så mycket om honom nu, vill bara säga att han är en finfin musiker som jag säkert får anledning att återkomma till här på bloggen.

Just nu vill jag hellre prata om hans låt "Åh Karolin", en väldigt stillsam och mysig liten visa. Om "Åh Karolin" hade varit en liten gubbe hade han haft en randig tröja samt en basker på sig. Under armen hade han haft en baguette. Han hade vandrat Paris gator upp och ner någon gång på 60-talet och kastat slängkyssar åt alla vackra fransyskor han passerade.

[Efter 10:e dutten på repeatknappen krafsar nu katten som besatt på ytterdörren]

Nu börjar ni kanske förstå att " Åh Karolin" låter lite som fransk schlager lät när den franska schlagern var som bäst. Men "Åh Karolin" är inget simpelt plagiat, den har en orginalitet, speciellt eftersom The Honeydrips sjunger på svenska. Första gången jag hörde låten tyckte jag att texten var tafflig och gjorde låten löjlig. Men seden smälte jag som glassen i solariumet. The Honeydrips är bra på samma naiva vis som Håkan Hellström. Varken text eller musik krånglas till i onödan, man går rakt på sak, med känsla. Liksom den nyss nämnde Hellström verkar Mikael Carlsson dessutom ha en fäbless för att skriva och sjunga om platser i Gbg. I "Åh karolin" nämns bland annat Studiegången och Pennygången.

Nu börjar visst katten försöka tränga sig ut genom brevinkastet. Bäst att jag stänger av stereon!

Inga kommentarer: