söndag, december 03, 2006

Tobias är lite kär i söndagen

Det finns en dag i veckan då min strävan efter att göra något av mening är som bortblåst. Ni kanske känner till den dagen, Söndag heter den. "Oj! tänker ni nu. Fy tusan vad hemskt. Den stackarn har en depression av det återkommande slaget som dyker över honom var sjunde dag." Ni tänker fel. Jag gillar nämligen söndagar skarpt

När jag var liten formligen hatade jag söndagar, söndagsångesten var stor och det hände faktiskt att jag fällde en tår på söndagskvällen för att helgen var över. Ibland kunde till och med söndagskänslan gripa tag om mig redan under mina sista vakna timmar på lördagen. "HELGEN ÄR SLUT, HELGEN ÄR SLUT!!" ekade det i min lilla pojkskalle. Värst var det när jag var 6 år och gick på simskola varje måndag. Av någon anledning blev söndagskänslan mycket kraftigare då jag visste att jag skulle tvingas ner i en kall bassäng nästa dag och förnedras med diverse färgglada flytbojer fästade vid min spensliga kropp. OCH DEN DJUPA DELEN AV BASSÄNGEN!! HUUH!!

I takt med att jag blev äldre försvagades mina hatkänslor mot söndagsdygnet. Under min tonårstid var söndagen vilodag med stort V. 7-timmarspass framför TV:n under denna dag var inte ovanliga. Det var en såpa-torterad Tobias som gick och lade sig varje söndag.

När jag så började på högskola och universitet flöt veckans dagar mer eller mindre ihop. Alla dagar var lika. Man valde själv när det var vardag och helgen kom när man visslade liksom. Pluggade gjorde man lite närsom helst, det kunde vara lördag, onsdag eller söndag, det spelade egentligen inte någon roll. Ett tag glömde jag faktiskt bort att det fanns veckodagar...eller hmm...kanske inte...men nästan.

Nu har jag ju jobb och sådär så jag är ju inne i vardag-helg-vardag-helg-lunken. Och fast att det nu är läge för den gamla söndagskänslan att komma tillbaka (en hel lång arbetsvecka framför sig varje söndag och sådär) så gör den inte det. Faktum är att jag aldrig har uppskattat söndagen mer än vad jag gör nu. Söndagen är som ett besök på ett stillsamt ölhak, det händer ta mig tusan ingenting men det är väldigt trevligt ändå. För att visa hur fin söndagen kan vara listar jag här nedan tre trevliga saker som jag har gjort eller ska göra idag, en helt vanlig söndag.

1. Jag har läst en hel del.
Sökarna- Novellsamling av P.O Sundman. Kanontrevlig läsning fastän det i stort sett inte händer någonting (lite som söndagen)

2. Jag har handlat god mat tillsammans med min favvoflicka, och sedan har vi tillagat och ätit upp all denna mat.

3. Jag ska se "Man on the moon" som jag visserligen redan har sett men som tåls att ses flera gånger. Jim Carrey är ju alltid suverän i lite mer allvarliga roller. Allra bäst är han i favoritfilmen "Eternal sunshine on a spotless mind" men han är tokbra i "Man on the moon" också.

Inga kommentarer: