onsdag, december 06, 2006

Konstnärsliv på film


Det finns egentligen inte så särskilt många vassa filmer om konstnärer (brett begrepp, här inkluderar jag allt från musiker till författare) som lever eller har levat. Ofta är filmerna upplagda på nästan exakt samma vis. Huvudpersonen kommer från en ganska kass bakgrund, tar sig ändå fram på grund av sina galna idéer, når toppen och avgudas av alla. Sedan bär det käpprätt åt helvete, det börjar knarkas hejvilt. Är huvudpersonen en man misshandlar han sin äkta hälft och blir stammis på den närliggande lyxbordellen. Är huvudpersonen en kvinna möter hon någon elak man eller försöker ta livet av sig på grund av depression. Lite trist och fantasilöst kan tyckas att man så sällan vågar satsa på att göra filmer om konstnärer som sticker ut från denna mall.

Det finns dock några godingar att finna bland konstnärsbiografierna, några där inte intrigen känns uttjatad.

Jag vurmar t ex mycket för "Man on the moon" där den minst sagt skruvade komikern Andy Kaufmans (se bilden) liv poträtteras. Kaufmans tankar om vad humor är stämmer kanske inte helt överens med vad gemene man anser är humor och hans provokativa upptåg gör sig väldigt bra på film. Själv blir jag mest imponerad av Kaufman för att han vågade dra skämt som fick honom att framstå som världens största skitstövel. För det krävs det en grym tro på vad man gör och en självbevarelsedrift som är lika med noll.

"Capote" som kom i år är också väldigt sevärd. Som de flesta av er säkert redan vet handlar den om författaren Truman Capote och hans arbete med boken "Med kallt blod". Hörde förresten nyligen att en annan regissör förutom Bennett Miller som gjorde "Capote" också höll på med en film om samma period i Truman Capotes liv samtidigt som Miller. Tror att den har premiär snart eller om den möjligen redan har börjat visas. Den kommer ju inte gå så bra. Taskigt läge för den stackars regissören.

Sen finns det ju godingar som "Walk the line" om Johnny Cash, "Timmarna" om Virginia Woolf och den kanske något överskattade men ändå snygga "Amadeus" om Mozart. Någon som har fler exempel??

Ps. Jag tänkte även nämna E.T ( The Extra-Terrestrial) som en finfin konstnärsskildring, men sen kom jag på att den där lille brune ju inte är en konstnär utan en rymdvarelse. Dessutom har han väl inte funnits på riktigt. Sen är jag en av de få som inte har sett filmen om honom heller så jag valde slutligen att inte yppa något om denna film i detta inlägg.

Nej, nu har jag tramsat färdigt.....Adjö till nästa gång!

Inga kommentarer: