lördag, december 30, 2006

Nu ska här sammanfattas

Idag har Tobias tänkt en del. Han har rynkat sin panna både en och två gånger och bankat skallen i väggen för att skaka fram klokheter. Varför detta självplågeri, undrar ni, har vår käre vän börjat oroa sig mer en rimligt mycket för den globala uppvärmning, eller har han månne fått för sig att hjälpa sin söta flickvän med den där jobbiga jobbiga D-uppsatsen. Svaret är Nej, för en så snäll och godhjärtad person är inte Tobias. Istället har han bestämt sig för att vara extra egocentrerad idag. Han ska nämligen sammanfatta sitt år i musik. Till att börja med vill han skriva lite om de artister och låtar (nya som gamla) som rumsterat mest i hans skalle under året.

Här övergår bloggaren till att skriva om sig själv i första person. Hej hej, här är jag (inte han)!

Anthony and the Johnsons: När Anthony sjunger tror man på honom. När Anthony spelar piano och sjunger tror man .........att man på allvar ska falla i gråt där framför stereon. Ibland gör man kanske det. Anthony är bra på det där med känsla och väcker ett trivsamt vemod inom mig.
Mest frekvent spelade låt under 2006: The Lake

Stina Nordenstam: Nordenstam är en artist som jag aldrig kan tröttna på. Hon är också fantastisk på det där med känsla. Jag känner människor som skarpt ogillar Nordenstam som artist på grund av hennes ovanliga röst och hennes något skumma engelska uttal. För mig är det tvärtom. Hennes storhet som artist ligger enligt mig i uttalen och den där fina fina rösten.
Mest frekvent spelade låt under 2006: Fireworks, hon var bra redan 1994.

Slagsmålsklubben: Under någon månad i somras lyssnade endast på Smk:s nintendopop. Jag var tvungen att sluta när jag tvångsmässigt började klä mig som en rörmockare och promt skulle kalla min bror för Luigi.
Mest frekvent spelade låt: Rakade ögonbryn ska det vara

Handsomeboy Tecnique:
Japansk samplingsmästare som fick mig att skaka min beniga bakdel.
Mest frekvent spelade låt: Your Blessings

Morrissey: Den gamle popikonen kom under året med sitt kanske allra vassaste soloalbum hittills i sin karriär. Hädar jag nu?
Mest frekvent spelade låt: The youngest was the most loved

Franciose Hardy: Fransk visa/schlager när den är som allra bäst. Hardy passar bra på en promenad under en solig vårdag.
Mest frekvent spelade låt: Ce Petit coeur

Jonathan Richman:
Upptäckte denne mans storhet för nägra år sedan (tack Mattias bland andra) och har varit såld sedan dess. En kärleksförklaring till denne man utlovas på denna blogg någon gång under våren
Mest frekvent spelade låt: Give Paris one more chance

M. Ward: Mannen har en otrolig röst och skriver låtar som för tankarna till amerikansk landsbygd. Ibland är det bluesigt och mörkt och i bland sprudlande ljust.
Mest frekvent spelade låt: Undertaker

Jazz i största allmänhet: Under de första månaderna på året bodde jag i Katrineholm. På kvällarna som ibland kunde kännas lite ensamma passade det som handen i handsken att spisa lite stillsam jazz. Är fortfarande en novis vad gäller denna genre men jobbar på det
Nina Simone: Little girl blue

I övrigt sög mina öron glatt åt sig musik från följande artister under året:
Håkan Hellström
Tom Waits
Flaming Lips
France Gall
Serge Gainsbourg
Belle And Sebastian
Ed Harcourt

Inga kommentarer: