söndag, augusti 26, 2007

Lite nytt att läsa

Jag har under flera år letat efter en tidning att prenumerera på. Jag vill återigen få uppleva den där känslan av ren lycka som jag kände som liten knatte när Bamse damp ner i brevlådan. Eftersom jag är musikintresserad har jag nosat en hel del på tidningar som Mojo, Uncut och Sonic. De har varit trevliga att ha att göra med, men jag har inte riktigt fastnat. På något vis känns det onödigt att läsa dem. Det finns ju så mycket trevliga musiksidor på nätet som jag läser. De där tidningarna ger mig lite av en överdos.

När BLM (Bonniers litterära magasin) började ges ut igen för några år sedan tändes hoppet i mig. Böcker är ju förbannat roligt, en tidning om böcker (å lite film) kan nog nästan bli lika roligt. Hade jag rätt! Jodå, BLM var en bra tidning men den hade typ två prenumeranter och så lades den ner (innan jag hann lära mig att säga Bonniers litterära magasin utan att staka mig faktiskt).

Jag var deppig några dagar efter det där men jag blev glad igen. Jag upptäckte nämligen snart tjusningen med tidningen Galago och mitt brevinkast började matas med detta fina seriemagasin. Men mycket vill ha mer och och mitt brevinkast har vrålat och gnytt om mer trevlig läsning. Jag har haft svårt att sova om nätterna men nu ska jag snart få tyst på det där lilla hålet i ytterdörren. Jag har nämligen hittat fram till en ny tidning, Tidningen Språk. Det första numret har just kommit ut och jag har ägnat delar av min söndag åt att läsa detta. Tidningen kan nog bäst beskrivas som ett "Värsta språket" (tv-programmet) i pappersformat. Här får man läsa om nya ord (vad de betyder, hur de har uppstått etc.) och man får svar på språkfrågor som man aldrig har funderat över, men som ändå är intressanta att få svar på. Dessutom innehåller tidningen en hel del intressanta längre texter. I det första numret kan man till exempel läsa ett och annat om ungdomsspråk och bjuds på en uttömmande text om det skorrande r:et och dess historia.

FRÅGA 1
Låter det hela ungefär lika torrt som en skorpa?

SVAR 1
Ja..kanske!

FRÅGA 2
Är tidningen ganska torr och tråkig?

SVAR 2
Absolut inte!!! Den är väldigt underhållande och intressant. Dessutom kommer texter signerade Fredrik Lindström och Jonas Hallberg att vara stående inslag i tidningen. Det kan väl knappt bli bättre! Bamse-i-brevlådan-känsla är tillbaka!

Inga kommentarer: