tisdag, februari 20, 2007

...och så var det vinter igen

Tusan också! Det kan vara ödesdigert att hälsa våren välkommen i februari. Nu toksnöar det ute. Dessutom är det iskallt, vilket har fört med sig att jag har blivit galet förkyld och sitter här och snörvlar. Men jag ska inte klaga, denna vecka har eleverna lov så jag kan ta det väldans lugnt. Känns fint! Sitter nu framför datorn i hopp om att hitta lite ny (för mina öron) spännande musik. I soffan ligger Hannah och nynnar med i sångerna som spisas. Spelar jag för många stillsamma låtar i rad slumrar hon till. Då slutar hon att nynna och börjar svamla obegripligheter i sömnen i stället. Katten sitter i fönstret, tittar på snöflingorna i gatlyktans sken och väntar på att jag ska spela hans favoritmelodi "The little cat and the dirty dog" med Ubangi. Men det är inte läge för den sången nu. Jag säger bestämt Nej till kattens önskemål trots att jag vet att jag förmodligen riskerar en kloförsedd tass i fejset snart.

Dessa låtar är det dock läge för:

Gui Boratto - Beautiful life
Kille från Brasilien som gör finfin musik. Lyssnade på P3 idag när jag gick och petade bland böckerna på skolbibblan, där beskrev de Borattos musik som fluffig techno. Klockren beskrivning!

Sigur Rós - Spår 4 på ()-albumet
Stämningsfullt värre!! Hannah gillar det här. Hon vaknade till någonstans i mitten av låten och klämde till med ett "Yeah"!

Charlotte Gainsbourg - Operation
Ännu en Gainsbourg att dyrka. Jag är ju väldigt förtjust i farsgubben även om han blev väldigt tragisk på 80-talet. Köpte Charlotte Gainsbourgs album förra veckan och det det var verkligen värt pengarna. Charlotte sjunger så där lite viskande och förföriskt som man väl typ måste göra om man är kvinnlig artist i Frankrike. Eller har jag fel!? Hur som helst så passar denna hennes något spröda sångstil bra till de låtar hon framför. Bäst på albumet är ovan nämnda låt och titelspåret 5.55. Så var det sagt också!

Inga kommentarer: