lördag, november 18, 2006

Jag + homoband = sant


Så följer ännu ett kapitel i följetången "galet bra band med minst en homosexuell medlem". Vet inte varför det har blivit så här men jag faller pladask för alla band där homofolk ingår. Magnetic fields är ett toppenband, Hidden cameras och Anthony and the Johnsons likaså. Och visst tusan var Morrissey bättre än på länge på senaste skivan, lagom till att han gav oss några ganska tydliga hintar om att han, vilket man ju visserligen anat mycket länge, är homo.

Listan på finfina homoband kan göras lång men eftersom den uppenbarligen aldrig kan bli lång nog så har jag nu funnit ett nytt band att lägga till. Det var innan M. Ward- spelningen för några veckor sedan som en så förträfflig sång började ljuda i högtalarna på Pustervik. Jag blev alldeles sprallig, nästan lite yr, så där som man bara blir när man hör en bra låt. Så tog jag mod till mig och gick och frågade i dj-båset vad som spelades. Det visade sig att bandet hette The Ballet.

När M. Ward efter sin sista låt för kvällen stängt munnen och lagt gitarren åt sidan var jag faktiskt inte alls ledsen för detta. Mannen var ju fantastisk på alla vis (vilken pipa) men jag ville ju hem och göra efterforskningar kring den där låten med det där bandet som jag hade hört före konserten. Väl hemma började jag genast goooooogla efter the Ballet och efter några snedsteg in på diverse Ballettskolors hemsidor fann jag vad jag sökte. The Ballet visade sig vara ett band från New York bestående av, har ni hört på maken, idel homosar. Låtar fanns och ladda ner från hemsidan. Kika själva vet jag (www.thepirateship.org)! Låten jag hörde på Pustervik var "I hate the war" men de andra låtarna är ju kanon också , dessutom var skivan billig och färdas förhoppningsvis i detta nu över haven med siktet inställt på mitt brevinkast.

Nu börjar det visst bli dags att knyta ihop säcken. Jag driver alltså tesen att homoband och homoartister alltid är bra. Väldigt många är jättebra (se ovan), andra är bara bra men inga är direkt dåliga. Okej, ska väl erkänna att jag alltid har avskytt och alltid kommer att avsky Queen men....de är kanske bara undantaget som bekräftar regeln. Jag tror det!

Inga kommentarer: